Външната реклама в София: Пълна промяна от 2010 г.

Общинската наредба, която регулира пазара, влезе в сила след две години съдебни дела

Външната реклама в София: Пълна промяна от 2010 г.

© Георги Кожухаров

Незаконните реклами трябва да изчезнат, а голяма част от законните съоръжения да се смалят. Това ще са ефектите от влизането в сила на новата общинска наредба за външна реклама. Тя беше приета още през 2008 г., но съдебни дела спираха изпълнението й. Възможно е да се сменят и част от фирмите, които отдават под наем билбордове, защото наредбата изисква да се проведе и конкурс за правото на рекламна дейност. От неговите правила ще зависи дали предимство ще имат досегашните агенции или ще могат да влезнат и нови компании, включително чуждестранни.


"До края на тази година трябва да въведем всичко в ред - да премахнем незаконните реклами, да приемем схемите за поставяне на билбордове и да направим търговете за това кой да ги слага", каза главният архитект на София Петър Диков пред "Дневник" и обеща "Редът в рекламата идва".


След окончателното решение на Върховния административен съд, пред който три жалби атакуваха наредбата и реално забавиха прилагането й, налагането на правила на този пазар ще зависи само от волята на общинската администрация. Решението на съда не променя съществено последния вариант на наредбата, тъй като текстовете, обявени от съда за незаконни бяха променени предварително от общинския съвет още в началото на тази година. Остава обаче забраната за реклами в сърцето на града, а в много от централните части ще могат да се разполагат само малки съоръжения.




Заради липсата на ефективна регулация общината години наред губи приходи от поставянето на билбордове, като в същото време броят им се увеличи в пъти. Една от възможностите беше поставяне на реклами на частни терени. Тя остава, но също ще се контролира от общината. Справка в общинския бюджет показва, че към средата на тази година са събрани едва 10% от очакваните 10 млн. лв. приходи от рекламна дейност за 2009 г.


От фирмите за външна реклама реагираха позитивно на съдебното решение, въпреки че бяха първите, които обжалваха наредбата. След това общината я редактира, съобразно техните искания и те си оттеглиха жалбите. Като основен проблем в момента агенциите посочват незаконните бордове. "Ние плащаме и сега на общината за рекламите, но искаме да ни защитят, защото постоянно изникват незаконни съоръжения. Доволни сме, че наредбата най-накрая влиза в сила, защото ще сложи ред в бизнеса", каза председателят на Националната асоциация за външна реклама Христо Гюрковски. Той добави, че икономическата кризата е свила пазара на външна реклама с около 35%.

Ключови думи към статията: