София + външна реклама = ВНЛ

През 2010 г. София трябва да изглежда по-различно. Ето как

   ©  Ася Колева
Бюлетин: Маркетинг и реклама Маркетинг и реклама

Получавайте най-важното и интересно от маркетинга: новини, рекламни кампании, обяви за работа

По-нови, по-малко и по-малки. Такива ще бъдат билбордовете в по-голямата част на столицата след около година.

Освен тях трябва да бъдат сменени и спирките на градския транспорт, а рекламодателите и също важно - политическите партии, ще бъдат държани отговорни затова къде и колко дълго ще стоят плакатите им.

Всички тези невиждани чудеса трябва да се случат благодарение на променената Наредба за преместваемите обекти, рекламните, информационни и декоративно-монументални елементи и за рекламната дейност на територията на Столичната община (за удобство и за целите на този текст ще я наричаме наредбата за външна реклама). Те са само малка част от позитивните (по мнението и на общината, и на агенциите за външна реклама) промени, които бяха записани в новите текстове. Реформите и влизането им в сила са резултат от конструктивния диалог, който проведоха общинските органи и представители на браншовите организации.

Освен самите съоръжения другата голяма промяна ще бъдат новите схеми, по които те ще бъдат разполагани. Те трябва да бъдат изготвени от служители на Столичната община и ще преминат процес на консултации между Общинския експертен съвет по устройство на територията и представители на браншовите организации. Отново на подобен диалогичен принцип ще бъдат създадени и правилата, по които ще бъдат проведени конкурсите за отдаване на площи за рекламни съоръжения и за управлението на спирките на градския транспорт след 2010 г.

За да бъде опростен този процес, двете асоциации, в които членува основната част от агенциите, Българската асоциация за външна реклама (БАВР) и Националната асоциация за външна реклама, създадоха общ орган - Камарата за визуална комуникация и защита на околната среда. Председателят на БАВР Георги Ненков обясни, че освен диалог с общината камарата със свой бюджет ще създаде екипи, които да проверяват за "нововъзникнали и незаконни билбордове и информацията ще бъде предавана към общината. Ще даваме и идеи как могат да бъдат увеличени приходите на общината, което ще ни помогне и на нас. Те ще могат да увеличат недостатъчния си персонал, което пък ще ни позволи да разтоварим своите служители от част от задълженията им".

Най-голямата заплаха пред всеки опит да се сложи ред във външната реклама бяха обжалванията, които браншовите организации подаваха срещу одобрените от Столичния общински съвет текстове. Този път това няма да се случи. Благодарение на диалога, който бе установен между община и агенции, последните се надяват проблемите да бъдат разрешавани по-лесно. "Няма перфектна наредба - казва Георги Ненков и допълва - но нека започне да работи на практика и ако тогава се види, че трябва да се променят някакви нейни детайли, ще се опитаме да ги поправим."

"Приемането на настоящата наредба регламентира определени правила. Това несъмнено би рефлектирало върху бранша по-добре, отколкото развитието на определена дейност в среда, при която липсват такива", коментира Зорница Божкова, мениджър "Продажби" в агенция Wall Sofia.

По-малки

Според новите правила градът се разделя на шест зони (виж графиката). Една от големите промени е в III зона, обхващаща широкия център. Там всички съоръжения тип "Пиза" (класическите билбордове с едностранна площ 12 кв.м.) ще трябва или да бъдат премахнати, или да бъдат заменени с новия формат, който наредбата въвежда - 9 кв.м. Всяка агенция, която има такива съоръжения в III зона, сама ще прецени кое й е по-изгодно.

"Главният архитект на общината нееднократно разясни становището на дирекция "Архитектура и градоустройство": в представителните части на града рекламните елементи не следва да имат доминиращо присъствие, съответно в тези части ще се поставят елементи с по-малък формат", обяснява началникът на сектор "Реклама" в Столичната община Евгени Радев. Той обясни още, че се очаква новите схеми за разполагане на съоръженията да бъдат готови до края на март, след което ще бъде отворен пътят към провеждането на конкурси за отдаването им под наем.

По-малко

Макар и да се отнасят за малка площ от центъра на столицата, строгите ограничения за I и II зона ще намалят броя на рекламните съоръжения в града на едни от най-привлекателните локации - Орлов мост, Руски паметник и т.н.

Ще бъдат премахнати и незаконните съоръжения, разположени без разрешение, или тези, които не бъдат приведени в срок с изискванията на наредбата. "През годината ще продължи премахването на незаконно поставени рекламни елементи", казва Евгени Радев и допълва, че ще бъде анализирано завареното положение и ако бъде преценено, част от съществуващите съоръжения ще бъдат премахнати или преместени.

Друга видима промяна ще дойде благодарение на също толкова строгите ограничения за разлепването на плакати. Досега служителите на общината бяха безсилни през безразборното им разлепване, но с новите правила това ще се промени. Освен фирмите, предлагащи услугата, ще бъдат държани под отговорност и рекламодателите. Също така два месеца преди провеждането на предизборна кампания общинският съвет ще определя места, на които партиите ще могат да лепят плакатите си. Седем дни след провеждането на изборите отново партиите ще бъдат длъжни да ги свалят.

Променени бяха и текстовете, регламентиращи поставянето на рекламни мрежи върху скелетата при саниране на сгради в града. Досега агенциите можеха да ги поставят безплатно, като срещу тази услуга заплащаха разходите по ремонта. При промените обаче думичката безвъзмездно отпадна от чл. 76. Една от най-засегнатите от тази промяна агенции е Megaboard Bulgaria. "Ясно е, че без наредба няма ред и няма бизнес, но в този вид на наредбата компания като Megaboard, вече направила инвестиции от над 1 млн. евро, трябва директно да затвори врати и да съкрати персонала си", коментира генералният директор Димитър Самодумов. Според него приравняването на тази дейност с рекламната я оскъпява до степен, в която "този бизнес ще умре".

По-нови

Според наредбата общината трябва да създаде нови типови проекти за спирките на градския транспорт, след което кметът на Столичната община трябва да обяви обществена поръчка за доставката на съоръженията. Спирките и ракетите към тях са едни от най-привлекателните части от бизнеса. Наредбата предвижда да бъде проведен конкурс за отдаването им на концесия, което ще сложи някакъв ред и в тази част от външната реклама.

Това, както и налагаща се подмяна на билбордовете в съществена част от града също ще допринесат за по-добрия изглед на столицата. Ентусиазмът на замесените във външната реклама страни изглежда достатъчен започнатото да бъде завършено. Стига при започването на практическата работа по прилагането на наредбата интересите на един или друг играч на пазара да не вземат надмощие над тези на столицата и останалата част от бизнеса.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    демек никва промяна, браво бойко, продължаваме да тънем в грозотия

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    az

    Какво ли трябва да каже 2-ри абзац?? Аз не разбрах:
    "Освен тях трябва да бъдат сменени и спирките на градския транспорт, а рекламодателите и също важно - политическите партии, ще бъдат държани отговорни затова къде и колко дълго ще стоят плакатите им."

    Нередност?
Нов коментар